Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) îi transmite ministrului Sănătății, Alexandru Rafila că structura înființată și condusă de Raed Arafat are atribuții în medicina de urgență încă de la înființare, respectiv de opt ani, potrivit Hotnews.
Alexandru Rafila cere ca atribuții în medicina de urgență să fie transferat în subordinea Ministerului Sănătății și nu a Ministerului Afacerilor Interne cum este în prezent. El a anunțat că este gata să își dea demisia din funcția de ministru al Sănătății dacă acest aspect nu va fi clarificat.
Rafila și-a exprimat nemulțumirea în legătură cu faptul că nu a fost consultat pe tema unui proiect de reorganizare a Ministerului Afacerilor Interne, ce prevede că atribuțiile privind coordonarea integrată a situațiilor de urgență, prim ajutor calificat și asistență medicală de urgență care rămân la DSU.
„Nu accept această variantă (n.r. – sistemul de urgență să rămână la MAI), pentru că atât timp cât sunt ministrul la Ministerul Sănătății, sunt responsabil pentru sistemul de Sănătate. Sunt gata să-i cedez domnului Raed Arafat poziția de ministru al Sănătății sau poate veni ca secretar de stat. (…) Legarea unui nume de sistemul de sănătate este o chestiune absolut nepotrivită și chiar ușor periculoasă. Eu prefer să-l las pe dânsul dacă acesta ar fi prețul pentru păstrarea sistemului de urgență în sistemul de Sănătate și nu în cel polițienesc, așa cum este logic”, a declarat Alexandru Rafila.
Raed Arafat a declarat, pe 7 aprilie, că: „Integrarea în Mnisterul Sănătății a SMURD sau ruperea modului de lucru al sistemului de urgenţă care există la momentul actual, care este un mod integrat cu DSU şi care şi-a dovedit eficienţa – cel puţin pe durata pandemiei s-a văzut foarte clar eficienţa unei coordonări unitare – şi întoarcerea în timp la un model în care fiecare era într-un alt loc nu face decât să slăbească sistemul şi să strice ce s-a construit.
Departamentul pentru Situații de Urgență este una din cele mai performante structuri din sistemul de sănătate din România.
Redăm comunicatul Departamentul pentru Situații de Urgență
Departamentul pentru Situații de Urgență arată, într-un comunicat: „Ca urmare a mai multor informații eronate apărute în mass-media, referitoare la faptul că un proiect de lege pentru organizarea Ministerului de Interne, pus în consultare publică fără avizul sau consultarea Ministerului Sănătății, prin care asistența medicală de urgență trece în subordinea Ministerului de Interne, contravine atât codului administrativ, cât și Legii 95, pentru corecta informare a opiniei publice, facem următoarele precizări”
„Departamentul pentru Situații de Urgență are atribuții pe linia asistenței medicale de urgență
Dispozițiile propuse în proiectul despre care se face referire cu privire la competențele Departamentului pentru Situații de Urgență de a asigura coordonarea integrată a asistenței medicale de urgență sunt în mod expres prevăzute și în perfect acord cu dispozițiile OUG nr. 21/2004, cu modificarile si completarile realizate prin OUG 68/2020, si art. I alin. (1) lit. a) din OUG nr. 1/2014. Astfel, conform acestor Ordonanțe de Urgență, care prevăd înființarea DSU și atribuțiile pe linie de competență, se specifică în mod clar, printre altele, următoarele :
“(1) În cadrul Ministerului Afacerilor Interne se înființează Departamentul pentru Situații de Urgență, denumit în continuare Departamentul, structură operațională, fără personalitate juridică, cu atribuții de:
a) coordonare integrată, cu caracter permanent, la nivel național, a activităților de protecție civilă, de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, de asigurare a resurselor umane, materiale, financiare și de altă natură necesare restabilirii stării provizorii de normalitate, inclusiv de prim ajutor calificat și asistență medicală de urgență, în cadrul unităților și compartimentelor de primire a urgențelor, denumite în continuare UPU/CPU, precum și în cadrul structurilor SMURD și serviciilor publice de ambulanță, până la internarea în spital sau externarea din UPU/CPU;”
Totodată , aspectele referitoare la competențele Departamentului pentru Situații de Urgență relatate mai sus conform OUG nr. 1/2014 au fost introduse și în OUG nr. 68/2020, printre care, regăsim și articolul de mai jos:
Art. 1, aln. 4 – “Departamentul coordonează operațional serviciile de ambulanță județene, respectiv Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, UPU/CPU, serviciile publice Salvamont și Salvaspeo și activitățile de căutare-salvare canină în domeniul situațiilor de urgență.”
Mai mult de atât, în urma adoptării OUG 68 din 2020, care urmărește în mod prioritar cadrul necesar pentru consolidarea și totodată îmbunătățirea constată a calității și eficientizării răspunsului în fața situațiilor de urgență din ce în ce mai complexe astăzi, de a pregăti și instrui personalul etc., în cadrul DSU s-au înființat alte 2 direcții, și anume Direcția Generală pentru Protecție Civilă, Direcția Suport Decizional, care se alătură direcției înființate acum 8 ani, respectiv Direcția Urgențe Medicale.
Ulterior, în urma adoptării OUG 68/2020, Parlamentul României adoptă Legea 253/2020, care confirmă legitimitatea înscrierii în domeniul propriu de activitate al Ministerului Afacerilor Interne a problematicii gestionate de către Departamentul pentru Situații de Urgență pe linia asistenței medicale de urgență.
Totodată, precizăm că în rândul instituțiilor avizatoare a proiectelor de ordonanțe de urgență, care ulterior au devenit OUG 1/ 2014 si OUG nr. 68/2020 SE REGĂSEȘTE și Ministerul Sănătății , aspect care validează faptul că problematica în discuție NU contravine reglementarilor gestionate pe domeniul de competență a Ministerului Sănătății sau a celor prevăzute de Legea nr.95/2006. Totodată trebuie menționat că încă din anul 2006, Legea 95 a prevăzut un rol clar și direct structurilor Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) și Inspectoratului General de Aviație al MAI (IGAv) în acordarea asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat.Dat fiind faptul că atribuțiile DSU și ale Ministerului Sănătății nu interferează, acesta nu a fost consultat în ceea ce privește c
Conținutul proiectului de lege pentru organizarea Ministerului de Interne din simplul motiv că acest proiect integrează articole din actele normative în vigoare care stabilesc atribuțiile DSU încă de la înființare, respectiv acum 8 ani, și pentru care Ministerul Sănătății și-a exprimat avizul și susținerea odată cu prezentarea proiectelor de OUG, devenit OUG 1/2014 si 68/2020 în care se stabilesc în mod clar atribuțiile DSU, inclusiv pe linia asistenței medicale de urgență și modul de colaborare complementară cu Ministerul Sănătății.”